Kulttuurimatkailijat salakuljettajien jalanjäljillä

Salakuljetus on jättänyt suomalaisten historiaan monia kiinnostavia tarinoita, joita käytetään hyväksi kaupunkien matkailuimagoa luodessa. Erityisesti vuosien 1919–1932 kieltolaki sai aikaan salakuljetusta, mutta myös pula-aika sai ihmisiä salakuljettamaan tuotteita Ruotsista asti. Monet kulttuurimatkailijat ovat kiinnostuneita kaupunkien omaleimaisista ja jännittävistä menneisyyksistä ja salakuljetushistoria voi olla suuri matkailuvaltti monelle kaupungille, kuten esimerkiksi Tornionlaaksolle.

Torinionjokilaakson historiassa salakuljetus on ollut suuresti läsnä sen sijainnin takia, erilaisia tuotteita on salakuljetettu aluksi Suomesta Ruotsiin ja myöhemmin päinvastoin. Tornionlaaksolla on merkittävä matkailuhistoriallinen tausta ja nykyäänkin alueen kautta johtaa kolme matkailuliikenteen valtaväylää. Joppaus muuttui Toriniossa kulttuurituotteeksi vuonna 2004 oopperan muodossa. Tavoitteena oli saada lisää matkailijoita Tornioon, mutta samalla sen toivottiin vahvistavan paikallisidentiteettiä. Joppausoopperassa tulkittiin menneen ajan joppausta, joka on merkittävä ilmiö Pellon kunnan historiassa. Joppausooppera toi Pellon kuntaan päivämatkailijoita ja loi näin samalla mainetta mielenkiintoisena pysähdyspaikkana. Pellon kunnassa salakuljetushistoriasta on tehty matkailullinen vetovoimatekijä, jota jalostamalla alue tulee tunnetummaksi ja kunnan käviämäärät lisääntyvät.

Turussa sijaitsevalla Raunistulalla on jännittävä maine alkoholin salakuljetus- ja salakapakkatoiminnan areenana. Vuoden 1885 jälkeen, kun mietoja alkoholijuomia sai enää vain valtion kontrolloimista erikoiskaupoista, tuli Raunistulasta yksi Turun suurimmista alkoholin laittoman valmistuksen, myynnin ja varastoinnin keskuksista. Raunistulassa salamyynti- ja salakapakkatoimintaa jatkui aina vuoteen 1980 saakka. Raunistulalla oli aikoinaan muutenkin huono maine, kun salakapakkatoiminnan lisäksi siellä tapahtui muun muassa tappeluita sekä prostituutiota. Konsan kulttuuri- ja perinneyhdistys järjesti näytelmän Raunistulan vilkkaasta historiasta. Näytelmä perustuu Sirkka Rantasen muistelmiin 1920 -luvun kieltolain ja sotienajan tapahtumista Raunistulassa. Karim Tsarkovin ohjaama Rakas, raju Raunistula -näytelmä sai ensi-iltansa 2011 ja toi Raunistulaa kulttuurimatkailijoiden potentiaaliseksi kohteeksi ja kertoi sen historiaa eteenpäin.

Salakuljetusta tapahtui myös Espoossa, missä rantaviiva on pitkä, ja saaristo tarjosi hyviä kätköpaikkoja viinalasteille. Näillä vesillä myös Algoth Niska kuljetti pirtutorpedoaan ja leikki kissa ja hiiri -leikkiä tullimiesten kanssa. Keskeisiä lastauspaikkoja Espoossa olivat muun muassa Tarvo, Otaniemi, Staffan, Saunalahti ja Soukanniemi. Espoo on tuotteistanut salakuljetustaustansa historiasta kiinnostuneiden matkailijoiden käyttöön ja tarjoaa opastettuja kieltolaki-teemaisia meriretkiä Espoon saaristossa. Risteilyn aikana matkailijat kuulevat tarinoita kieltolainajasta sekä sen aikaisesta salakuljetuksesta niiden oikeilla tapahtumapaikoilla. Salakuljetusteeman mukaisesti matkan aikana on tarjolla myös kieltolakihenkisiä juomia. Espoo on siis onnistunut tuotteistamaan paikallisen kulttuurin ja tehnyt siitä matkailullisen vetovoimatekijän. Risteily pyrkii tavoittamaan historiasta kiinnostuneita asiakkaita mainostamalla teeman mukaisesti: ”Nyt uusi reitti pirtukeisarien aikanaan suosimille vesille sekä uusia tarinoita, mm. virolaistrokari Pirtu-Priitin kertomuksia.”

Salakuljetushistorian tuotteistaminen on hyvä tapa lisätä kultturimatkailua kaupungeissa. Kulttuurimatkailijat hakevat mahdollisuuksia osallistua itse toiminnallisesti kulttuuritapahtumiin sekä etsivät uusia kohteita museoiden vaihtoehdoksi ja niitä on Suomessa tarjolla niin teatterin, oopperan kuin risteilyjenkin muodossa. Salakuljetus on jättänyt jälkensä historiaan ja sen vaikutus näkyy yhä edelleen monissa eri kaupungeissa.

 

KANSkulttuuri_näyttely (Kuva: Royalline)


Salakuljettajien matkassa kulttuurin laineilla ja lehdillä

Tarinoita ja turinoita ilosesta trokarista epätoivoiseen huumekuriiriin

Advertisements